Biografia

Bartosz Smorągiewicz

ukończył saksofon jazzowy na Akademii Muzycznej w Wuerzburgu (Hochschule fuer Musik Wuerzburg) w klasie prof. Leszka Żądło oraz kompozycję, jako student prof. Chrisa Beiera. Studiował również w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2023 prowadzi Orkiestrę Jazzową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Jednym z jego wielu osiągnięć jest wygrana w konkursie amerykańskiej organizacji „Meet The Composer”, dzięki której otrzymał grant na realizację projektu kompozytorskiego „Diaspora Crossings”, sfinalizowanego serią koncertów w Nowym Jorku. Jest laureatem I nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w Słupsku a także III nagrody na VII edycji tego festiwalu. Podczas studiów w Niemczech dwukrotnie zdobył stypendium fundacji Leni Geisler Stiftung.

Jako jedna z kilkunastu osób z całego świata został zaproszony do udziału w legendarnych warsztatach kompozytorskich założonych przez Boba Brookmayera, a obecnie kontynuowanych przez Jima McNeelyego, BMI Jazz Composers’ Workshop, odbywających się w Nowym Jorku.

Otrzymał zamówienia na skomponowanie muzyki od różnych festiwali muzycznych m.in.: na dziesiątą rocznicę festiwalu International Chopin & Friends Festival, gdzie jego kompozycja została wykonana przez kwintet klarnetowy do instalacji multimedialnej podczas trwania festiwalu w Nowym Jorku.

Z MKiDN otrzymał dofinansowanie na „Rozrywkowe Mazurki” na skrzypce i wiolonczelę, w ramach priorytetu Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez IMIT. Prawykonanie odbyło podczas festiwalu Emanacje, oraz stypendium MKiDN„Kultura w sieci”.

W ramach Stypendium MKIDN skomponował Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową, Pieśni do słów Wisławy Szymborskiej dla tenora dr Rafała Grozdewa i orkiestrę smyczkową, oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną.

Komponował i aranżował muzykę do filmów i seriali: „Stulecie Winnych”, „Wszystko przed nami”, „Dom Pod Dwoma Orłami”, „Polowanie na ćmy”, „Polot”, „Bez skrupułów”, „Dom wariatów”, „Kruk czorny woron nie śpi”, „Pogrom 1905”, „Zatoka szpiegów”.

Napisał muzykę do sztuk teatralnych: „Ósmy cud świata” i „Piękna i bestia” w Teatrze Powszechnym w Radomiu, oraz do przedstawień Olsztyńskiego Teatru Tańca: „nie-Uprzejmość w Oprze” oraz „MOA”.

Zaaranżował i skomponował muzykę do koncertu telewizyjnego z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej.

Jego jazzowe kompozycje i aranżacje wykonywały:

Big Band “Konglomerat”, “3275kg Orchestra”, Filharmonia Warmińsko-Mazurska, Wurzburger Jazz Orchestra, Big Band Akwarium,  Big Band Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Big Band Hochschule fur Musik Wurzburg,  Score Jazz Orchestra z Holandii, Big Band Aachen, Filharmonię Belgorod w Rosji.

Kompozycje kameralne i solowe wykonywane były na Teheran International Contemporary Music Festiwal,  Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Emancje w Dębnie, Festiwalu Strefa Ciszy w Łazienkach królewski w Warszawie, Janowieckich Interpretacjach Muzyki, Falenickich koncertach letnich w Warszawie, czy Festiwalu Telemannowskim w Żarach.

W sierpniu 2017 roku ukazała się płyta z jazzowymi kompozycjami Bartosza Smorągiewicza pt. „Hustle & Bustle”.

w 2021 płyta z muzyką do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca pt. „nie-Uprzejmość w Oprze”, a w 2023  płyta z muzyką do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca pt.: MOA.

Miał przyjemność współpracować z wieloma słynnymi artystami m.in.: Nils Petter Molvaer, Dave Douglas, Leszek Możdżer, Andy Sheperd, Kayah, Monika Brodka, Wojciech Waglewski, Jerzy Kornowicz, Milo Kurtis, Krzysztof Knittel, Agata Zubel, Natalia Sikora, Dariusz Stachura, prof. Jim McNeely, prof. Hans Peter Salentin, prof. Leszek Żądło, prof. Mike Svoboda, dr hab. Ryszard Borowski, dr hab. Krzysztof Przybyłowicz, dr Rafał Grząka, dr Zbigniew Wrombel, dr Steve Hunt, dr Maciej Fortuna, Marcin Masecki, Krzysztof Gradziuk, Izabela Buchowska, Paweł Pańta, Józef Eliasz, Michał Jaros, Krzysztof, Lenczowski, Kuba Kujawa, Andrzej Święs, Miłosz Oleniecki, Jan Stokłosa,  Lewis Robinson, Christian Fabian, John Blair,  Rehan Syed, Harald Oeler, Bertram Oeler, Max Ludwig, Felix Himmler, Markus Geiselhart, Sylwia Bialas, Nobuko Miyazak, Emi Inaba, Patryk Piłasiewicz, Piotr Wrombel, Katarzyna Stroińska, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Dorota Samsel, Maciej 'Tryfonidis’ Bielawski,  Waldemar Franczyk, Maciej Wojcieszuk, Mark Sheperd.

Jako multiinstrumentalista (saksofonista, klarnecista) występował w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Japonii.

Koncertował na licznych festiwalach: Tokio Jazz Festival, International Chopin and Friends Festival (Nowy Jork), Jazz Jamboree, Folk Blues & Rock Festival w Czechach, Rokov Festiwa w Białorusi, Bayerisches Weekend in Regensburg, Heilbronne Jazztage, Wuerzburger Giterrentage, Django Festival in Burgthann, Jazztage Gaggenau, w Niemczech, Festiwal Mniejszości Narodowych w Warszawie, Festiwal Muzyka Świata w Warszawie, Jazz w Parku Dreszera w Warszawie, Staromiejskie koncerty jazzowe i kameralne w Poznaniu, Manu Summer Jazz Sundays w Łodzi, Festiwal Telemannowski w Żarach, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym, Festiwal Sztuki Naiwnej w Katowicach, Festiwal  Goodfest Polish New Music w Dębicy, Europejski Stadion Kultury w Rzeszowie, Emanacje, Chopin na Krakowskim Przedmieściu, Seifert Competition w Krakowie, Red Bull Music Academy Warszawa, Dzieżgońskie Spotkania z Old Jazzem, Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich, Letnia Akademia Jazzu w Łodzi, Jazz na Kresach w Zamościu, Festiwalu Filmowym NNW w Gdyni, Festiwal Zbliżenia Kultur „Melodie Bożych Trąb” w Łochowie, Puls Wolności Warszawa, Jazz nad Niegocinem, Kemerynki w Koszalinie, Wjazd Króla, Audio Stage, Lubliner Festival, Piątki z Jazzem we Wrześni, Festiwal Trzech Kultur. 

Dyskografia jako sideman

  • MILO Ensemble feat Nils Peter Molvaer – Live – 2023
  • MILO Ensemble feat. Dave Douglas – D’en dia en dia – 2022
  • MILO Ensemble Live – 2019
  • Cello 2 Cello – aranżacje, saksofony 2019
  • Orkiestra Wielkich Bębnów „Puls of Love”-2019
  • Krwawe Ballady – Justyna Jary i Pompadur – saksofon altowy, tenorowy i barytonowy, Soliton 2017
  • Albo Ina-Czej – Big Band Konglomerat – saksofon barytonowy, Warszawa 2015, TYTUŁ ZŁOTEJ PŁYTY
  • 3275 Orchestra – „1.” – kompozycja, saksofony, flet, klarnet ,Warszwa 2015
  • Nieumiejętnie – Dla Kontrastu, saksofon tenorowy i barytonowy, Warszawa 2014
  • Marcin Masecki „Polonezy” – saksofon, Warszawa 2013
  • Krzysztof Daukszewicz „Nasza dobra klasa” – saksofony i klarnet, Warszawa 2012
  • Funk Master Punk „Koniec świata” – saksofony – Poznań 2012
  • Eric Margan & Red Lions „The Midnight Book”– na saksofon barytonowy, Nowy Jork, 2008 r.
  • Paco Perez – „Waiting For The A Train” – klarnet, Nowy Jork, w 2008 rok
  • Orkiestra Dęta Miasta Poznania Poznań, w 2000 roku – saksofon barytonowy

Recenzje

„… Części I i II Bagateli na wiolonczelę solo B. Smorągiewicza miały figlarne, błyskotliwe oraz tajemnicze momenty z dużą ilością gry pizzicato oraz glissando…”

New York Concert Rewiev Inc. Spring 2009

„… Trzy efektowne Bagatele na wiolonczelę solo Bartosza Smorągiewicza, klarnecisty, saksofonisty i kompozytora, który w swojej twórczości łączy różne gatunki muzyczne – klasykę, jazz, pop i kompozycje na różne składy instrumentalne. Każda z miniatur ogniskuje się wokół innej techniki wykonawczej: pierwsza z nich oparta jest na grze arco i pizzicatach, w drugiej podstawę materiału muzycznego stanowią dwudźwięki w niskich rejestrach, natomiast trzecia, najbardziej motoryczna – wymaga prowadzenia linii melodycznej w dwugłosie. Kompozycje te mimo niewielkich rozmiarów stawiają przed wykonawcą szereg wyzwań technicznych, z którymi Buchowska świetnie sobie radzi…”

Magdalena Nowicka – MEAKULTURA wydanie 199

„W ramach X Międzynarodowego Festiwalu Chopin i Przyjaciele odbył się audiowizualny performance pod tytułem – Refleksje: suita światła. Bohaterami tego wydarzenia byli Bartosz Smorągiewicz odpowiedzialny za muzykę oraz Przemysław Moskal za obraz. Ich praca zasługuje na wyjątkową uwagę, także dlatego, że dzięki takim właśnie wydarzeniom artystycznym zaczynamy wchodzić w nowy wymiar przeżywania.  … Utwór grany przez muzyków, a skomponowany specjalnie na to wydarzenie składa się z szeregu części, z których każda w tytule ma kolor. … Do tego kompozytor instrumentalista zadziwia pięknym brzmieniem instrumentów i ekspresją grania. …”

Super Express 29-30 listopada 2008 (wydanie nowojorskie)

Recenzja płyty zespołu Bartosz Smorągiewicz Ensemble z kompozycjami lidera:

„…grupa to przyszłość polskiego jazzu, … pełne nastroju utwory, doskonale zaaranżowane i idealnie zagrane …”

Rainer Bratfisch – Jazz Podium (Niemcy) październik 2017

Nagrody i stypendia

  • 1.2023 – Stypendium twórcze MKIDN
  • 6.2020 – Stypendium MKIDN “Kultura w sieci”
  • 2.2015 – dofinansowanie z MKiDN na skomponowanie Rozrywkowych Mazurków na skrzypce i wiolonczelę, z priorytetu Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez IMIT
  • 6.2014 – stypendium ZAIKS na skomponowanie koncertu na saksofon i orkiestrę smyczkową
  • 5.11.2011 – III nagroda w kategorii „Open” VII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Komedy, Słupsk.
  • 4.2009 – grant z organizacji „Meet the Composer” na projekt Diaspora Crossing – z muzykami japońskimi, Nowy Jork, USA
  • 11.2004 – stypendium z Fundacji Leni Geisler Stiftung, Wuerzburg, Niemcy
  • 21.11.2003 – I nagroda w kategorii „Temat” IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Komedy, Słupsk
  • 6.1999 – II nagroda jako członek Big Bandu ZSM w Poznaniu na IV Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu