nie-UPRZEJMOŚĆ W OPERZE

„im-Politeness in the Opera”  („nie-UPRZEJMOŚĆ W OPERZE”) – to skrzyżowanie jazzu, hip-hopu i folku w oryginalnych aranżacjach słynnych arii operowych Mozarta, Verdiego, Pucciniego i Bizeta, stworzonych przez Bartosza Smorągiewicza (piosenek do: Stulecia Winnych, Wszystko przed nami, Polot, Bez skrupułów i innych).  Oprócz arii operowych pojawiają się dwie polskie kołysanki, do których Smorągiewicz skomponował muzykę. Spektakl opowiada o odniesieniu współczesności do życia i sztuki, które to przeniesienie odzwierciedla się również w muzyce poprzez przełożenie arii operowych do współczesnych gatunków muzycznych. I tak Arii Królowej nocy W.A Mozarta słuchamy w stylistyce szeroko rozumianej muzyki popularnej, z kolei Habanera G. Bizeta pojawia się dwukrotnie. Po raz pierwszy jako komentarz oryginału przez muzyków na żywo w wersji zgoła hip-hopowej, a ponownie, jako wykonanie nacechowane sarkazmem i ironią (wywołujące podczas każdego spektaklu żywiołowe reakcje publiczności), gdzie na początku zamiast instrumentów słyszymy śpiew wykonawców.

Verdi podjęty jest jako oryginał grany przez combo jazzowe, a Puccini jako jeden długi loop snujący swą opowieść. Arie zostały pozbawione swoich pierwotnych znaczeń, przez odebranie im słów i zamiast opowieści sopran Aurelia Luśnia (Grand Prix Festiwalu „Face to Face” i Festiwalu Twórczości W. Młynarskiego) wykonuje przepiękne wokalizy. Znakomici instrumentaliści tworzą niesamowity klimat muzyczny, pojawiają się nastrojowe oraz energiczne solówki jazzowe Bartosza Smorągiewicza i Mateusza Gawędy, przy świetnym akompaniamencie Mateusza Woźniaka i Macieja Dziedzica. To autonomiczna muzyka do spektaklu Olsztyńskiego Teatru Tańca (prod. ARToffNIA) .

Płyta dostępna od 31 marca 2021 r. na wszystkich portalach streamingowych.

Wykonawcy:

Aurelia Luśnia – wokal

Mateusz Gawęda – fortepian i e.piano

Mateusz Woźniak – kontrabas i gitara basowa

Maciej Dziedzic – perkusja

Bartosz Smorągiewicz –  saksofony, klarnet, flet, głos